Capacity Building to Unlock Private Finance for Green Energies: RENAC’s Green Banking Programme Now Launched for the MENA Region

greenbanking-mena-image_

New Green Banking MENA programme prepares to enhance investment opportunities in the renewable energy and energy efficiency markets in Egypt, Jordan, Morocco and Tunisia

BERLIN–(BUSINESS WIRE/AETOSWire)– The Renewables Academy AG (RENAC), an international training provider for green energy technologies, announces the start of the scholarship application phase for one of the trainings under its 18-month programme “Green Banking MENA – Capacity Building on Green Energy and Climate Finance”. The programme comprises a total of three training courses, a Train-the-Trainer seminar, an Applying Green Energy Finance Programme and an Online Training. The main objective of the programme is to sustainably improve capacity for renewable energy (RE) and energy efficiency (EE) financing options in Egypt, Jordan, Morocco and Tunisia.

The agreement signed in Paris during the United Nations Climate Change Conference (COP21) is proof of the key role renewable energy and energy efficiency play in international climate change mitigation efforts. While green markets keep gaining momentum, Egypt, Jordan, Morocco and Tunisia enjoy the necessary natural resources for widespread implementation of renewable energy and energy efficiency projects. Local professionals with the appropriate know-how will be able to profit from new business opportunities in a growing industry, which additionally presents manifold benefits (reduction of greenhouse gas emissions, energy security and job creation, among many others).

Currently, RE and EE projects face substantial blocks to external financing from banks, which is usually characterized by high interest rates. The trainings are intended to tackle these circumstances. Through the “Green Banking MENA” programme, professionals from private and public financial institutions involved or interested in financing green energy projects will gain specific knowledge in technologies, financial schemes, risk evaluation, mitigation measures and international climate finance options. Interested professionals from Egypt, Jordan, Morocco and Tunisia can apply here until 15 January 2019 for the first part of the scholarship programme, the Train-the-Trainer seminar at RENAC’s Training Centre in Berlin, Germany.

“Green Banking MENA” is a scholarship programme as part of the project DIAPOL-CE – Policy dialogue and knowledge management on low emissions development strategies in the MENA region. DIAPOL-CE is funded by the German Federal Ministry for the Environment, Nature Conservation and Nuclear Safety (BMU) within the German International Climate Initiative (IKI) and implemented by GIZ.

Since 2015, RENAC’s award-winning Green Banking programme has been successfully implemented in South-East Asia and is now being transferred to other regions, such as MENA. To ensure that the content of the programme meets local requirements, capacity needs assessment trips took place in winter 2017 in cooperation with the Regional Center for Renewable Energy and Energy Efficiency (RCREEE). “The Green Banking Train-the-Trainer seminar is a great opportunity to learn from one of the world’s top renewable energy countries as well as obtain efficient didactical methods”, said Nguyen Thi Cam Tu of Vietnam Public Joint Stock Commercial Bank, who participated in the scholarship programme in Vietnam. In addition to the Train-the-Trainer seminar at RENAC’s Training Centre in Berlin to build up local trainers, the programme’s activities include a face-to-face training in the partner countries and an online training.

About RENAC
The Renewables Academy AG (RENAC) based in Berlin, Germany, is one of the leading international providers for training and capacity building in renewable energy and energy efficiency. Since 2008, more than 10,000 participants from over 140 countries have joined RENAC’s training programmes. For further information, please visit RENAC’s website. Interested professionals can apply until 15 January 2019.

This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20181206005296/en/

*Source: AETOSWire

Contacts

Volker Jaensch
Jaensch@renac.de
+49(0)30-526-89-58-85

بناء القدرات للإفراج عن تمويل القطاع الخاص في مجال الطاقة الخضراء: إطلاق برنامج Green Banking المقدم من RENAC حالياً في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا

برنامجGreen Banking MENA   الجديد يستعد لتعزيز فرص الاستثمار في أسواق الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة في كلّ من مصر والأردن والمغرب وتونس

برلين-(بزنيس واير/“ايتوس واير”): تعلن شركة Renewables Academy AG (RENAC)، المزود العالمي للتدريب في مجال تقنيات الطاقة الخضراء، عن انطلاق مرحلة تقديم الطلبات لنيل المنح الدراسية من إحدى الدورات التدريبية في إطار برنامجها الذي يستمر لمدة 18 شهراً بعنوان Green Banking MENA -Capacity Building on Green Energy and Climate Finance المخصص للقطاع المالي والدورات التدريبية حول دمج شبكات الطاقة المتجددة. ويضم البرنامج ثلاث دورات تدريبية، وحلقة دراسية لتدريب المدرّبين، وبرنامج “تطبيق تمويل الطاقة الخضراء“، وتدريب عبر الإنترنت. يتمثل الهدف الرئيسي للبرنامج في تحسين القدرة المستدامة لخيارات التمويل في مجالات الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة في كلّ من مصر والأردن والمغرب وتونس.

وتعتبر الاتفاقية الموّقعة في باريس خلال مؤتمر الأمم المتحدة للتغير المناخي الـ21 (COP21) دليلاً على الدور الرئيسي الذي تؤديه الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة في إطار الجهود الدولية المبذولة للتخفيف من وطأة التغير المناخي. وفي الوقت الذي تواصل فيه أسواق الطاقة الخضراء اكتساب الزخم المطلوب، تحظى دول مصر والأردن والمغرب وتونس بالموارد الطبيعية الضرورية لتنفيذ مشاريع الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة على نطاق واسع. وبالتالي، سيتمكّن المتخصصون المحليون المطّلعون كفاية، من الاستفادة من فرص الأعمال الجديدة في القطاع المتنامي، الذي يقدم بدوره أيضاً فوائد متعددة (مثل الحد من انبعاثات غازات الاحتباس الحراري، وأمن الطاقة وخلق فرص العمل، من جملة أمور أخرى).

أما الآن، فتواجه مشاريع الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة حواجز كبيرة من التمويل الخارجي المقدم من المصارف، والتي عادة ما تتميز بأسعار الفائدة المرتفعة. تهدف الدورات التدريبية إلى معالجة هذه الظروف. ومن خلال برنامج Green Banking MENA، يمكن للمتخصصين المنتمين إلى المؤسسات المالية الخاصة والعامة والمهتمين أو المنخرطين في تمويل مشاريع الطاقة الخضراء، اكتساب معارف إضافية محددة ذات صلة بالتقنيات والمخططات المالية وتقييم المخاطر وتدابير التخفيف من الآثار وخيارات التمويل الدولي للمشاريع المتعلقة بالمناخ. كما يمكن للمتخصصين المهتمين من مصر والأردن والمغرب وتونس تقديم طلباتهم هنا لغاية 15 يناير 2019 للمشاركة في الجزء الأول من برنامج المنح الدراسية، وفي الحلقة الدراسية لتدريب المدرّبين في مركز التدريب التابع لRENAC في برلين، بألمانيا.

وتجدر الإشارة إلى أن Green Banking MENA هو برنامج المنح الدراسية، وجزء من مشروع DIAPOL-CE لحوار السياسات وإدارة المعرفة حول استراتيجيات تطوير الانبعاثات المنخفضة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. ويتلقى مشروع DIAPOL-CE التمويل من قبل الوزارة الاتحادية الألمانية للبيئة والمحافظة على الطبيعة والسلامة النووية ضمن المبادرة الدولية الألمانية للمناخ من تنفيذ المؤسسة الألمانية للتعاون الدولي.

ومنذ عام 2015، تم تنفيذ برنامج “Green Banking” الحائز على جائزة والمقدم من RENAC بنجاح في جنوب شرق آسيا، وهو حالياً بصدد التوسع ليشمل مناطق أخرى، مثل منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. ومن أجل ضمان تلبية محتوى البرنامج للمتطلبات المحلية، نُظمت رحلات لتقييم احتياجات القدرات في شتاء عام 2017 بالتعاون مع المركز الإقليمي للطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة. وفي هذا السياق، قال نجوين ثي كام تو من البنك التجاري المشترك العام في فيتنام الذي شارك في برنامج المنح الدراسية في فيتنام: “تشكّل الحلقة الدراسية لتدريب المدرّبين في ’Green Banking MENA‘ فرصة هائلة تهدف إلى اكتساب المعرفة من إحدى أهم دول العالم في الطاقة المتجددة فضلاً عن اكتساب أساليب تعليمية فعالة”. وبالإضافة إلى الحلقة الدراسية لتدريب المدرّبين في مركز التدريب التابع ل‘RENAC‘ في برلين الرامية إلى بناء قدرات المدرّبين المحليين، تشمل أنشطة البرنامج تدريبًا مباشرًا في البلدان المشاركة، وتدريبًا عبر الإنترنت.

لمحة عن “RENAC”

تعتبر شركة Renewables Academy AG (RENAC)  التي تتخذ من برلين، في ألمانيا مقراً رئيسياً لها، إحدى الشركات العالمية الرائدة والمتخصصة في التدريب وبناء القدرات في مجال الطاقة المتجددة وكفاءة الطاقة. ومنذ العام 2008، انضم أكثر من 10 آلاف مشارك من أكثر من 140 دولة إلى برامج التدريب المقدمة من “RENAC”. للمزيد من المعلومات، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني الخاص بشركة “RENAC”. ويمكن للمتخصصين المهتمين في المشاركة تقديم طلباتهم لغاية 15 يناير 2019.

يحتوي هذا البيان الصحافي على وسائط متعددة. يمكنكم الاطّلاع على البيان الكامل هنا: https://www.businesswire.com/news/home/20181206005296/en/

إن نص اللغة الأصلية لهذا البيان هو النسخة الرسمية المعتمدة. أما الترجمة تفقد قدمت للمساعدة فقط، ويجب الرجوع لنص اللغة الأصلية الذي يمثل النسخة الوحيدة ذات التأثير القانوني.

المصدر: “ايتوس واير”

للاتصال

فولكر جاينش

هاتف: +49(0)30526895885

البريد الإلكتروني: Jaensch@renac.de

    1 Comment

  1. Www.Crescentmoonhky.Com
    December 29, 2018
    Reply

    There is definately a lot to find out about this issue.
    I really like all the points you made.

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + five =